مورد عجیب ویلهلم اشتاینیتس !

پایگاه همدان شطرنج

قهرمانی جهان در سن 50 سالگی !

امروز 29 مارس ، مصادف با سالروز مشخص شدن نخستین قهرمان رسمی تاریخ شطرنج جهان است .

"ویلهلم اشتاینیتس" در ۱۷ مه ۱۸۳۶ در شهر پراگ، [امپراتوری اتریش آن زمان] متولد و از 12 سالگی به شطرنج علاقه مند شد. نکته جالب راجع به این شطرنج باز اتریشی - امریکایی این است که وی در سن 50 سالگی به عنوان قهرمانی شطرنج جهان دست یافت. اتفاقی که در دیگر رشته های ورزشی، امری غیرممکن است .

برخی اشتاینیتس را از سال ۱۸۶۸ قهرمان غیر رسمی شطرنج جهان می دانند چرا که وی در سال ۱۸۶۸ ]با حمایت مالی صنف نانوایان! ["آدولف اندرسن" را با ۸ برد و ۶ تساوی شکست داد و مدعی قهرمانی شطرنج جهان شد. او در 29 مارس سال ۱۸۸۶ در اولین رویارویی رسمی تاریخ قهرمانی شطرنج جهان در برابر "یوهانس زوکرتورت" در حالی که در ابتدا با نتیجه 4 بر 1 عقب افتاده بود در نهایت نتیجه رویارویی را 12.5 بر 7.5 به نفع خود رقم زد و نخستین قهرمان تاریخ شطرنج جهان لقب گرفت .

اولین پیروزی بزرگ اشتاینیتس در مصاف با اندرسن - 1868

زوکرتورت - اشتاینیتس ، نخستین رویارویی تاریخ قهرمانی شطرنج جهان - 1886

اشتانیتس با غلبه بر زوکرتورت ، نخستین قهرمان تاریخ شطرنج جهان شد !

اشتاینیتس، قهرمانی جهان را به لاسکر 26 ساله واگذار کرد - 1894 

تبحر "ویلهلم اشتاینیتس" به حدی بود که می توانست به صورت همزمان با 22 نفر با چشم های بسته رقابت کند. وی برای تحصیل و زندگی ابتدا به وین و سپس به لندن و در نهایت به نیویورک رفت. وی 8 سال پس از اخذ عنوان قهرمانی جهان، سرانجام در سال 1894 با قبول باخت در برابر "امانوئل لاسکر" 26 ساله، عنوانش را از دست داد و در سال 1900 در شهر نیویورک ایالات متحده امریکا دار فانی را وداع گفت.

اشتاینیتس تئوری‌ هایش را در کتابی بنام "آموزگار شطرنج مدرن" مطرح نمود. وی بنیان گذار شطرنج علمی و پوزیسیونی شناخته می‌ شود و تلاش های فراوانی در جهت پیش برد تئوری های شطرنج نمود.

تندیس ویلهلم اشتاینیتس در شهر پراگ

خاطر نشان می شود، فدراسیون بین المللی شطرنج، سال 2009 برای زنده کردن یاد نخستین قهرمان تاریخ شطرنج جهان و بنیان گذار شطرنج پوزیسیونی، سال ویلهلم اشتاینیتس نامگذاری کرد.

منبع : سایت آچمز

www.hamadanchess.lxb.ir




لطفا نظرات ، پيشنهادات ، انتقادات و مطالب مورد نظر خود را با ما درميان بگذاريد .

اسلایدر